Ako som vozil Nórov

Po-NOR-te sa do života slovenského vodiča v Nórsku

Názov: Ako som vozil Nórov

Autor: Ondrej Sokol

Rok vydania v originálnom jazyku: 2018

Žáner: cestopisné, humorné, literatúra faktu

Séria: (akože… áno, len to nemá názov)

Diel: 1.

Čo vám napísať k deju? Ondrej Sokol je skutočne Slovák, vodič autobusu, ktorý pracuje/pracoval (podľa situácie hádam) v Nórsku a čo-to si zažil.

“Ja bas drajver. Ja nie šit klíner. You chápen?”

Tiež by bolo fajn takto na začiatok povedať, že som túto knihu nehanebne odkopírovala z nápadu, čo mala Evi pri zadávaní kníh na našu ročnú výzvu. Ale keď som naškrabala dosť bodov na poukážku z Martinusu, rovno s dvojkou som si to kúpila.

Aha, a ak sa vám ten vtip tam hore zdal trápny? Čo už, snažila som sa.

Lenže než som sa vrátila z Anglicka, začala to čítať mamina. Pomerne pomaly. Respektíve, vtedy, kedy sa jej dalo. Takže o dva týždne neskôr, ako som plánovala som Nórov mala v ruke a bola som pripravená. Mimochodom, mamine sa to veľmi páčilo, už bojuje s dvojkou. Aj mne sa veľmi páčila, zabrala mi trochu času z dvoch dní. Potom ju prečítala babka, zhruba za 3 dni. A potom tatinov bratranec, tiež autobusár, za krátku dobu. Všetkým sa to ohromne páčilo.

Čiže, ak niekde na produktoch vidíte, že odporúča celá rodina? Tentoraz je to tak, že odporúča široká rodina naprieč generáciami 😀

Umenie, aspoň podľa mňa, nie je stretnúť divných ľudí a ocitnúť sa v blbých situáciách. Nie pri tomto povolaní. Umenie je vedieť to dať dokopy, vtipne spísať a čitateľa neunudiť.

To sa autorovi podarilo. Musím povedať, že hoci rodinu najviac dostala situácia s Indami (a aj ja som sa nasmiala), skutočne najviac ma dostali opisy narkomana pri privátnych záležitostiach. Ak ste čítali, dajte vedieť, čo najviac dostalo vás. Ak ste nečítali, dajte vedieť potom.

“Nemáme ani nálepku zakazujúcu vysrať sa medzi sedadlá, aj na to sa chystáte?”

Neviem prečo, ale myslela som si, že on tých Nórov vozil na zájazdy. Prečo? Ťažko povedať. Možno preto, že ten tatinov bratranec tak vozí rôznych ázijských aj amerických cestovateľov po Európe.
Takže, aby ste sa vy vyhli tomuto prekvapeniu – bol vodičom MHD!

Napriek tomu, že si viem predstaviť, že nie každý ide čítať knihu o autobusárovi s tým, že chce vedieť viac (ba priam veľa) o vnútornom fungovaní, štruktúre, problémoch a histórii, presne to do nás (a teraz som v divnej situácii, lebo existuje vzdialená možnosť, že autor raz tento blog otvorí. My tu často častujeme autorov krstnými menami alebo len tak priezviskami. Ale zase napísať pán Sokol sa u nás nehodí. Najmä preto, že z mamininej strany je celá rodina Sokolov(ých) a tak mi to príde neprirodzené) O.S. (môže byť?) dostane. Dozvieme sa, čo sú anbundy, prečo autobusy meškajú, ako ekologické myslenie môže ísť cez hranice (to tuším až v dvojke).

Našťastie sa však dozvieme aj to, čo si o nás autobusári myslia (okej, tak to nie je bohviečo) a prečo prípadne robia to, čo robia (podľa mňa sú masochisti, nech si tvrdí kto chce čo chce).

“Aj preto vodičov niet a kopa adeptov to zabalí ešte v skúšobnej dobe. Z nejakého dôvodu ľudí nebaví nechať si nadávať kvôli veciam, za ktoré nemôžu.”

No a čo vám viac napísať? Nemôžem hodnotiť ani prostredie, ani postavy, či dej. Všetko z toho sú totiž reálne veci. Ale O.S. nám dokázal všetko dobre vykresliť a predstaviť. Mne osobne by viac vyhovovalo viac akcie a menej opisov, ale zase bez toho by to asi celkom nešlo.

O.S. tiež miluje prirovnania, metafory a iné umelecké prostriedky. Tiež by rád dal vyhotoviť niekoľko dizertačných prác a hoci žije často mimo krajiny, veci prirovnáva k súčasnému politickému dianiu a podobne. Miestami mi prišlo, že trochu viac týchto prirovnaní & co. ako by bolo treba, ale zase ma to od čítania neodradilo.

Rozhodne odporúčam. Celej rodine. Teda, tým, ktorým nevadí miestami silnejší slovník a dokážu sa orientovať aj v angličtine trošku (O.S. to tam občas tak multilingválne zakomponuje, čo mne je veľmi blízke, no mnohým nemusí). Fajn v lete k bazénu (osobná skúsenosť), na rehabilitácie (ale dajte si pozor, aby ste sa veľmi nahlas nesmiali) a tak celkovo.

Knihu hodnotím na 8.7/10.

Pepa

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.